EL MEU PA AMB COSES



En aquest vídeo la Pilar Cabot ens explica com ha estat això
d'escriure el text EL MEU PA AMB COSES.
(Edició del vídeo: Ramon Sellarès)


EL MEU PA AMB COSES


  Entre els records de la meva infantesa, feliç infantesa, n’hi ha un amb una deliciosa flaire de pa.

  Les criatures del meu temps teníem un berenar emblemàtic: El pa amb xocolata.

  El transcórrer dels anys no ha afeblit l’entranyable record que guardo del pa amb xocolata de l’hora del pati: El berenar per excel·lència.

   Aquells eren anys de postguerra. La quotidianitat havia estat ferida. La població lluitava per surar, per tirar endavant, per fer créixer els fills donant-los tot el caliu de la tendresa, nodrint-los el cos i la ment, proporcionant-los tots els petits goigs possibles.

   A la taula de cada casa, el pa devia suposar una autèntica benedicció.

   Jo, si berenava a casa, em feia pa amb coses. Vull dir que, a part de la xocolata, el ventall del pa amb coses em semblava infinit.

   El pa, que sap agermanar-se amb tothom, mantenia i manté una magnifica relació amb el tomàquet, els greixons, el vi i sucre (la sucamulla), el mató, la mel, el plàtan, la nata de la llet (cada matí la mare extreia la nata de la llet bullida el vespre abans i la posava, ben ensucrada, damunt el pa). I un pa amb coses que em tenia captivada era el pa torrat i banyat. Aquest era més de vespre que no pas de tarda: Dins un plat fondo hi estenia una llesca de pa torrat i ensucrat i li tirava la llet calentona al damunt, a poc a poc, fins a omplir-lo. La llesca, lliurada plàcidament al bany, en un no-res t’obsequiava amb apetitoses i càlides flaires. Tot plegat, i no cal dir el gust, et passejaven l’alegria de cap a peus. Era una festa. És clar que el pa amb coses, fos com fos, sempre resultava una festa: Daurada, com les espigues del blat, i joiosa com la mirada dels pares.

   Però el pa ha passat les seves angúnies: En època de vaques grasses hi ha hagut gurús de la moda que han dictat manaments d’una frivolitat extrema. Sense que els mogués una intenció volguda (no féssim pel·lícules, ara) la seva doctrina anava en detriment d’alguns productes alimentaris entre els quals el pa, alhora que (aquí sí, amb intenció) potenciaven un mercat “d’autor”, robes esquifides i preus cars, amb l’estrany esquer de temptar la concurrència a encabir-se dins de talles impossibles. Aconseguir-ho exigia uns sacrificis sovint poc saludables que, lluny d’afavorir una estètica corporal, atemptaven contra la seva més essencial harmonia. Voldria creure que la moda comença a frenar el carro dels errors. A més, vist el que s’ha vist, qui més qui menys s’ho pensa dues vegades abans de sotmetre’s a determinats dictàmens. Que el pa engreixa? N’he menjat tota la vida i no m’ha carregat ni amb un quilo de més. I si no fos així, què? Per ventura ens hem d’agafar al peu de la lletra allò que en aquest món s’hi ve a patir? A mi, el gaudi del pa que no me’l “quitin”.

  El món roda i es produeixen canvis constants. Però allò que val, val i persisteix. El pa és un valor estable, fill de la terra que estimem i que ens procura identitat. Els bons forners, artesans i artistes, li saben vida i miracles, seny i rauxa. Una nit rera altra, atrafegats, enfarinats, couen a foc de llenya el pa nostre de cada dia i en fan vers i cançó i dibuix i escultura, i ens el posen a mans en el flairós taulell de la bonança.


   Ja són quarts de sis? La tarda passa volant. Tant se val que bereni. Em faré un pa amb coses exquisit: Unes quantes nous i una presa de xocolata. Déu dels blats, quina festassa!


Pilar Cabot
Juny 2013